
ČERVENEC A SRPEN
S VEČERNÍČKEM
BROUČCI - ZELENÁ TŘÍDA
1. MÁME RÁDI POHÁDKY
2. TĚŠÍME SE NA NOVÁ DOBRODRUŽSTVÍ
KOMUNIKAČNÍ KRUH
- Povídáme si o letních radovánkách, cestování a prázdninách
- Léto plné zábavy
LOGOPEDICKÁ PREVENCE
- Opakování známých říkadel - snaha o správnou výslovnost, klademe důraz na melodické prky
- Napodobování různých zvuků
VÝTVARNÁ CHVILKA
- Omalovánky
- Práce s modelínou
POHYBOVÁ CHVILKA
- Říkanka: Brouček, Ručičky
- Hra s vodou - bazén (přelévání, kropení, koupání)
LITERÁRNÍ CHVILKA
- Prohlížení knížek, četba na přání dětí
- Učíme se správně zacházet s knihou
HUDEBNÍ CHVILKA
- Leze medvěd do pece, Šla Nanynka do zelí
- Běží liška
SLUNÍČKA - ŽLUTÁ TŘÍDA
BERUŠKY - ČEVENÁ TŘÍDA
Tematické části
1. Máme rádi pohádky –
Dramatizace pohádek: „Jak pejsek a kočička pekli dort“ (zahrají učitelky) – společně rozebereme děj – kladné X záporné postavy, mravní vnímání, učíme se rozlišovat mezi dobrem a zlem.
„O veliké řepě“ (audiopohádka) – Trénujeme gestiku, miminku a haptiku plus logickou posloupnost děje. Děti vystřihnou postavičky a přiloží za sebou tak, že řepu vytáhnou (výtvarná činnost i jemná motorika),
„O Smolíčkovi“ – Děti si vysřihnou Zlatoparoháče a pexeso, s kterým budou trénovat paměť.
„O Koblížkovi“- písnička o Koblížkovi, pracovní list pro předškolák (dějová posloupnost a omalovánka, propojovačka.
„O Budulínkovi“ – Trénování časové posloupnosti, výroba lišky ze srdíček a bludiště.
„ O 3 prasátcích“ - Pohádka, grafomotorika, omalovánky.
„Kuřátko a obilí“ – Pohádka formou básničky,
Děti budou hádat pohádkové bytosti z přednášených básniček.
Čtení tradičních českých pohádek – Procvičujeme u dětí fantazii a trpělivost, děti si vyslechnout celý příběh bez přerušování učitelky.
„Tichá pošta“ – smyslovo-rozumová hra – s cílem správné výslovnosti, procvičujeme slova a jednoduché věty = logopedická oblast.
2. Těšíme se na nová dobrodružství -
Předmatematická
gramotnost
|
- Řadíme kostky do tvaru krychle, řadíme podle odstínů barev (prostorové vnímání)
- Poznáváme a určujeme geometrické tvary.
- Porovnáváme počty dětí – holčičky X chlapečci.
- Knížky řadíme podle velikosti.
|
Předčtenářská gramotnost
|
- Práce s knihou, pojmenování obrázků a dějů s přírodou s tématikou
- Sluchové vnímání – analýza x syntéza slov, poznávání rýmů, rozpoznávání podobných slov.
- Povídání na téma „Můj pohádkový hrdina“ (rozvoj slovní zásoby) – Kdo je můj pohádkový hrdina (proč?, jak vypadá? Jeho vlastnosti).
|
Výtvarné
činnosti
|
- Jemná motorika – práce s přírodninami a výtvarným materiálem,
- Pracovní list – pohádka: „O veliké řepě“: Děti pojmenují postavičky z pohádky, svými slovy popíší děj (rozvoj slovní zásoby), obrázek vybarví.
- Výroba pohádkových postaviček – „O veliké řepě“ – vystřihávání,
- „O Budulínkovi“ – výroba lišky ze srdíček.
- Dramatizace (divadlo) – „O veliké řepě“.
- Nasbíráme přírodniny a následně stínujeme a malujeme.
|
Hudebně-pohybové
činnosti
|
- Pohybová hra: „Na sochy“,
- Jemná motorika: prstové cvičení na úchop tužky s básní „Máme palec“.
- Učíme se správně držet tělo – „jógové pozice“
- Seznamování se s jogovými pozicemi – „jógové asány, nácvik plného jógového dechu - poustupné učení se správnému bráničnímu dýchání s plyšákem – plný jógový dech,
- Překonávání přirozených překážek při pobytu venku (obrubníky, nerovnosti, prolézačky),
- celkový rozvoj hrubé motoriky- napodobování pohyb –reakce na hudbu.
- Míčové hry – předávání míče nad hlavou, mezi nohama a jeden druhému (tunel), trénujeme hod míče kamarádům.
|
Sociální gramotnost
|
- Učíme se spolupracovat s ostatními dětmi ve skupinkách.
- Učíme se obhájit své potřeby, přijímat názor druhého, domluvit se.
- Učíme se uvědomovat si svá práva a povinnosti s ohledem na druhého.
- Učíme se dodržovat a podílet na vytváření pravidel při hře– např. „Rybičky, rybičky, rybáři jedou“, „Cukr, kává, limonáda…“, pravidla při deskových hrách atd.
- Sociální hry – povídání si o pocitech.
- Multikulturní vnímání – pomůcka – knížka: „Jeden svět pro všechny“, demokarty (povídáme si o tom, z které části světa pocházíme, zvyky, jak se jeden od druhého lišíme).
- Andělíčci – starší dítě ze třídy berušek si vylosuje mladší dítě ze sluníček a stará se o něj (rozvoj empatie, soudržnosti, spolupráce, komunikace).
|
Přírodovědná gramotnost
|
- Poznáváme změny v přírodě pomocí smyslů v návaznosti na zníněné pranostiky o červenci, srpnu.
- Hra „Co je v bedínce?“ – rozvoj hmatového vnímání - přírodniny – dítěti zavážeme oči šátkem – budou poznávat předměty (tvar, tvrdé, měkké, jemné…).
|
Co čteme
|
Co zpíváme
|
Co recitujeme
|
- “Tradiční české pohádky“,
- „Jeden svět pro všechny“,
- „O Smolíčkovi“,
- „O Koblížkovi“,
- „O Budulínkovi“,
- „ O 3 prasátcích“,
- „Pyšná princezna“,
- „Císařův pekař“,
- „Pejsek a kočička“,
- „O veliké řepě“ (audiopohádka).
|
Rituálové písně:
- „Do kruhu se posadíme“,
- „Dohra“,
- „Pořádníček“,
- „Jdeme ven“,
- „Na políčku v jetelíčku“ (ukolébavka),
- „Halí belí“ s plyšáčkem Usínáčkem.
Tematické písně:
- Písnička z filmu z pohádky „Císařův pekař“,
- „Není nutno“ z pohádky „3 veteráni„,
- „Dělání, dělání“ z pohádky: „Princové jsou na draka“,
- „Rozvíjej se poupátko“- z pohádky:
- „Pyšná princezna“,
- „Trpasličí svatba“ z pohádky“Ať žijí duchové.
|
Tematické básničky:
- „Pranostiky na červenec, srpen“,,
- „Kuřátko a obilí“,
- „Hádání pohádkových bytostí“,
- „Prstová cvičení s básničkami“.
|