DĚTSKÁ SKUPINA NIKOLAJKA
číslo projektu: CZ.03.1.51/0.0/0.0/19_103/0016667
VÝCHOVNÝ PLÁN 2020/21
Rok s Večerníčkem
Zpracoval: Kateřina Francová a Kateřina Mlezivová
Platnost dokumentu: od 1. září 2020
OBSAH
1. Identifikační údaje o dětské skupině
2. Podmínky péče o dítě
4. Organizace
5. Charakteristika programu péče o dítě
1. Identifikační údaje o DS
Název DS: Dětská skupina Nikolajka
Adresa: U Nikolajky 28, 150 00 Praha 5
Kontakty: tel.: 734 848 889
e-mail: info@skolka-jesle.cz
Provozovatel: Jesle, školky, dětské skupiny, z.s.
Habartická 499/50, Praha 9
IČ: 22829814
Kapacita DS: 24 míst
Provozní doba: 8,00 – 18,00 hod.
Věk dětí: 1 rok – 7 let
2. Podmínky péče o dítě
Materiální podmínky:
- dostatečné a vyhovující prostory pro celodenní pobyt dětí,
- veškerý nábytek, hračky, didaktické pomůcky, vybavení odpovídají daným normám
bezpečnostním podmínkám a vhodnému estetickému vzhledu,
- hračky jsou umístěny tak, aby je děti dobře viděly, mohly si je kdykoli samy nabídnout, eventuelně o ně požádat po prohlédnutí,
- estetický vzhled interiéru DS doplňují dětské výrobky a přírodní materiály a prvky
- na budovu navazují přilehlé venkovní prostory a zahrada, sloužící k rozvoji spontánní her a pohybových aktivit dětí,
- k dispozici je pískoviště s drobnými hračkami, průlezky, dětské dopravní prostředky, míče, kruhy, tyčky, lehací podložky, špalíky a jiné hrací prvky.
- Ke spokojenému pobytu dětí v DS a k jejich všestrannému rozvoji napomáhají všechny pečující osoby údržbou, obnovováním a doplňováním hraček, didaktických pomůcek, tělovýchovného náčiní, výtvarného materiálu a celkového vybavení.
Životospráva a psychohygiena dětí:
DS Devítka nabízí a umožňuje:
- plnohodnotnou a vyváženou stravu; vhodnou skladbu jídelníčku. Dodavatel stravy společnost Česká jídelna zaručuje dodržování technologie přípravy pokrmů a nápojů.
- dodržování pitného režimu – tzn. pití k dispozici po celý den,
- pro účely stravování dětí slouží výdejna a výdej jídla zajišťují kvalifikovaní pracovníci
- hospodářka DS sestavuje kvalitní jídelníček, který je vždy umístěn pro aktuální týden na nástěnce DS a na internetových stránkách
- každodenní pobyt dětí venku - dostatečný, s ohledem na aktuální počasí,
- dostatek volného pohybu dětí ve třídě, ve venkovním prostředí nebo při vycházce,
- vyvážené střídání spontánních a řízených činností,
- respektování individuality jedince – pečující osoby zatěžují děti přiměřeně, dle jejich
- možností,
- respektování individuální potřeby spánku – děti po obědě odpočívají na lůžku, nejsou však nuceny do spaní; dětí, které nemohou spát, jsou vedeny ke klidným činnostem a hrám,
- zajištění pravidelného denního režimu s dostatečnou flexibilitou, větší vstřícnost k různým požadavkům rodičů,
Psychosociální podmínky:
- Snahou a cílem je respektování potřeb dětí, pečující osoby na ně reagují a napomáhají k jejich uspokojování
- Děti mají rovnocenné postavení
- Pečující osoby vytvářejí takové prostředí, aby se děti cítily bezpečně a spokojeně
- Je uplatňován individuální adaptační program
- PO navozují situace klidu, pohody a relaxace
- Skupina je pro děti kamarádským společenstvím
- Podporujeme v dětech sebedůvěru, odvahu nebát se nových zkušeností
Organizace chodu DS
- Plánování činností vychází z potřeb a zájmů dětí
- Denní režim je natolik flexibilní, aby vyhovoval aktuálním potřebám dětí
- Poměr spontánních a řízených činností je v denním programu vyvážen
Spoluúčast rodičů
Ve vztazích mezi PO a rodiči panuje oboustranná důvěra a otevřenost, vstřícnost,
porozumění, respekt a ochota spolupracovat. Spolupráce funguje na základě partnerství. Rodiče
jsou informováni prostřednictvím informačních nástěnek, individuálních konzultací s PO.
PPO sledují konkrétní potřeby jednotlivých dětí, resp. rodin, snaží se jim porozumět
a vyhovět. Společně s rodiči konzultují zdravotní stav a potřeby dítěte. Společně hledají optimální
výchovné postupy.
Rodiče mají možnost podílet se na dění v DS, účastnit se různých programů a akcí
(besídky, karneval, sportovní den). Jsou pravidelně a dostatečně informováni o všem, co se v DS děje (nástěnky, zpravodaj, konzultace, webové stránky). Projeví-li zájem, mohou se spolupodílet při plánování programu DS, při řešení vzniklých problémů apod. PO rovněž nabízejí služby poradenských zařízení a odborníků, s nimiž škola spolupracuje.
4. Organizace péče o děti
Řízení DS
- Dle náplně práce má každá pečující osoby DS vymezené pracovní povinnosti
- Velký důraz je kladen na týmovou práci
- Vedením DS je pověřena vedoucí pečující osoba
Kolektiv DS:
Pečující osoba: Veronika Karešová
Pečující osoba: Kateřina Mlezivová
Pečující osoba: Zuzana Hendrychová
Pečující osoba: Kateřina Steuterová
Pečující osoba: Hana Matysová
Hospodářka: Zuzana Kyselová
Denní režim:
8,00 - 9,00 příchod dětí, volná hra
spontánní činnosti (volná hra v DS)
9,00 – 9,30 pohybová výchova (aerobik pro děti, pohybově-rytmická cvičení)
9,30 – 10,00 svačinka
10,00 – 10,20 řízená činnost (výtvarné činnosti, pohybové aktivity, modelování apod.)
10,20 - 11,30 venkovní aktivity
11,30 – 12,00 výtvarná činnost
12,00 - 12,30 oběd
12,30 - 14,30 odpolední klid
14,30 – 15,00 svačina
15,00 - 18,00 odpolední aktivity (venkovní aktivity, hry, soutěže apod.)
Organizace dne je pouze orientační, PO si program dne přizpůsobuje aktuální situaci ve skupině. Musí však bezpodmínečně dbát na hygienické požadavky a individuální zájmy dětí
Spontánní činnosti
- Prostřednictvím volných her umožníme dětem navázat kontakt se skupinou vrstevníků, získat nové zkušenosti, vědomosti, dovednosti a návyky.
- Dětem pro hru poskytujeme dostatek prostoru, materiálu a hraček
- PO hru obohacuje novými nápady, ale dbá na to, aby hru nenarušovala
Řízené činnosti
- V rámci řízených činností dětem zprostředkováváme poznání, vytváříme prostor pro získávání vědomostí a dovedností
- Nabízíme dětem různorodé činnosti, které jsou tematicky propojené
Pohybové chvilky
- Děti mají dostatečný prostor pro pohybové vyžití po celý den, tzn. Při hře, při pobytu venku. Motivované cvičení zařazujeme každý den, dbáme na správné držení těla, vedeme děti k vytrvalosti a zdatnosti. Děti do cvičení nenutíme, ale snažíme se o jejich motivování z pohybu
Hygiena a sebeobsluha
- Hygienické potřeby: Děti od 3 let věku provádějí děti samostatně. Pokud potřebují pomoc, je jim nabídnuta PO, kdykoliv průběhu dne.
- Děti do 3 let věku jsou pravidelně přebalovány a pomoc PO je neustálá
Pobyt venku
- Probíhá na zahradě, formou vycházky
- Poskytujeme dětem poznatky o okolí, přírodě, pohybové vyžití
Odpočinek a praní prádla
- Děti mají zajištěný odpočinek v DS a to vždy po obědě mezi 12:30 – 14:30 hod.
- Doba odpočinku je s přihlédnutím na potřeby dítěte.
- Na počátku docházky je dítěti přiděleno lůžko, peřina a polštář.
- Tyto předměty jsou označeny značkou, kterou si dítě samo zvolí.
- Značka a tyto předměty dítě vlastní po celou dobu docházky do DS.
Praní ložní prádla, společně s ostatními věcmi, je zajištěno pověřenou osobou v DS
Doplňkové aktivity
- Těmito aktivitami se snažíme obohatit život dětí.
- Jedná se o oslavy svátků, narozenin, Vánoce, Velikonoce, Den dětí, Den matek. Výlety, divadlo…
_______________________________________________________________________________
ČERVENEC – SRPEN
„Léto plné zábavy“
Podtémata
- Letní radovánky
- Pojedeme na prázdniny
- Vandrování po světě
Hlavní cíle:
- Vytváření zdravých životních návyků jako základů zdravého životního stylu
- Zdravotně zaměřené činnosti (protahovací, uvolňovací, relaxační a dechové cvičení)
- V rozsahu dětských možností přispívat k předávání základního povědomí o kultuře jiných národů
- Orientace v dopravních prostředcích
- Rozvíjení pohybové dovednosti
- Zařazovaní cviků pro získání návyků přímého držení těla
Specifické cíle:
- přirozeně a bez zábran komunikovat s ostatními
- hledat otázky a odpovědi z oblasti osobního soukromí
- aktivity umožňující dítěti poznat rozmanitost kultur
- upevňovat intonaci písní, rytmus a dynamiku
- upevňovat základní společenské návyky ve styku s dospělými i dětmi
- samostatně se výtvarně vyjadřovat
- práce s literárními texty, s obrazovým materiálem, využívání encyklopedií
- pomáhat pečovat o okol. životní prostředí
- mluví všichni stejným jazykem?
- proč je tak důležité znát tolik řečí
Kompetence
- chápat, že všichni lidé mají stejnou hodnotu, přestože je každý jiný
- chápat otázky všech lidí i dětí bez rozdílu barvy pleti
- pochopení že změny způsobené lidskou činností mohou prostě chránit a zlepšovat
- osvojení si poznatků o ostatních dětech z celého světa
ZÁŘÍ
„Těšíme se do školky“
Podtémata:
• Pravidla naší skupiny
• Moje značka, Jména kamarádů
• Naše okolí a prostředí
• Co umím sám
Hlavní cíle:
- Podporovat tělesný rozvoj, osobní spokojenost a pohodu
- motivovat dítě k aktivnímu poznávání – poznávat nové, objevovat neznámé
- rozvíjet schopnost dítěte přizpůsobovat se, reagovat na změny a vyrovnávat se s nimi
- vytvářet příležitosti k rozvoji sebevědomí a získání zdravé sebedůvěry
Specifické cíle:
- Rozvoj pohybových dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky
- Rozvoj a užívání všech smyslů
- Uvědomění si vlastního těla
- Rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, porozumění) i produktivních (vytváření pojmů)
- Posilování prosociálního chování ve vztahu k druhému
- Rozvoj komunikativních dovedností v rámci společenství
- Rozvoj základních kulturně společenských postojů, návyků a dovedností dítěte
- Rozvoj schopnosti žít ve společnosti, přizpůsobit se, přináležet k tomuto společenství
- Vytváření vztahu k místu a prostředí, ve kterém dítě žije
- Osvojování jednoduchých poznatků o kulturním a technickém prostředí
Kompetence:
- zvládnout základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci
- zvládnout jednoduchou obsluhu a pracovní úkony
- uplatňovat základní hygienické a zdravotně preventivní návyky
- ovládat koordinaci ruky a oka
- správně vyslovovat, ovládat dech, tempo i intonaci řeči
- naučit se zpaměti krátké texty (reprodukovat říkanky, písničky, pohádky)
- vhodná komunikace s dospělými a kamarády – dětská přátelství
- překonávat stud, oprostit se od sobectví, dělit se o hračky
- uplatňovat základní společenské návyky ve styku s dospělými i s dětmi (zdravení, poděkování)
- adaptovat se na prostředí školy i jeho běžné proměny, přizpůsobit se společnému programu
- orientovat se bezpečně v okolním prostředí domova, školy
ŘÍJEN
„Podzim v plném proudu“
Podtémata:
• Plody lesa a zahrady
• Barvy a tvary
• Zvířátka v lese
Hlavní cíle:
- Systematicky rozvíjet řeč dítěte a cvičit schopnosti a dovednosti
- Rozvíjet schopnost podílet se na činnostech a vést děti k chápání vývoje, pohybu a proměn
Specifické cíle:
- Rozvoj užívání všech smyslů
- Osvojení si věku přiměřených praktických dovedností
- Rozvoj řečových schopností
- Posilování přirozených poznávacích citů (zvídavost, radost z nového)
- Rozvoj schopností a dovedností důležitých pro navazování vztahů dítěte k jiným lidem
- Rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních lidí, přizpůsobit se, spolupracovat, spolupodílet se, přináležet k tomuto společenství
- Osvojování jednoduchých poznatků o světě a životě užitečných pro vytváření elementárního povědomí o přírodním prostředí, rozmanitosti a neustálých proměnách
Kompetence:
- Vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů
- Zvládnout jednoduchou obsluhu a pracovní úkony
- Uplatňovat zákl. hygienické a zdravotně preventivní návyky
- Ovládat dech, tempo a intonaci řeči
- Vnímat všemi svými smysly
- Vnímat, že je zajímavé dozvídat se nové věci
- Navazovat kontakty s dospělým, kterému je svěřeno do péče, překonat stud, komunikovat s ním vhodným způsobem, respektovat ho
- Uplatňovat základní společenské návyky ve styku s dospělými, dětmi (zdravit známé děti, dospělé, rozloučit se, poprosit, poděkovat, neskákat do řeči, požádat o pomoc, vyslechnout sdělení, uposlechnout)
- Osvojit si elementární poznatky o sobě, o přírodě a přírodních jevech, o technických přístrojích, se kterými se dítě setkává v MŠ a svém okolí
LISTOPAD
„Podzimní radovánky“
Podtémata:
• Přiložíme ruku k dílu
• Počasí a pečujeme o své zdraví
• Pouštíme draky
Hlavní cíle:
- Vést dítě k zájmu podílet se na společném životě a činnostech ve škole – učit je spolupracovat
- Rozvíjet poznání vlastních zájmů a potřeb, brát ohled na jiné
Specifické cíle:
- Rozvoj pohybových dovedností v oblasti hrubé, jemné motoriky, koordinace dýchání
- Osvojení si věku přiměřených praktických dovedností
- Rozvoj produktivních řečových schopností - výslovnost, vytváření pojmů, mluvní projevy, vyjadřování
- Posilování prosociálního chování ve vztahu k druhému - dětská herní skupina
- Vytváření základů estetického vztahu k životu, kultuře a umění
- Vnímat a přijímat základní hodnoty v tomto společenství
- Osvojení dovedností potřebných k vykonávání jednoduchých činností v péči o okolí
- Rozvoj schopnosti přizpůsobovat se přirozenému vývoji a změnám
Kompetence:
- Běžné způsoby pohybu v různém prostředí - zdolávat překážky, pohybovat se ve skupině, házet a chytat míč
- Ovládat dechové svalstvo, sladit pohyb se zpěvem
- Vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, mínění ve vhodně zformulovaných větách
- Uvědomovat si příjemné a nepříjemné citové prožitky
- Přirozeně a bez zábran komunikovat s druhým dítětem, navazovat a udržovat dětská přátelství
- Odmítnout komunikaci, která je mu nepříjemná
- Pochopit, že každý má ve společenství svou roli (třída, herní skupina) podle které je třeba se chovat
- Zdvořile se chovat k dospělým i dětem - vážit si jejich práce
- Spoluvytvářet pohodu prostředí, neničit přírodu, neubližovat živým tvorům
- Všímat si rozmanitosti, změn a dění v nejbližším okolí
PROSINEC
„ Vánoční čas“
Podtémata:
• Příchod čerta, anděla a Mikuláše
• Týden plný pohádek
• Těšíme se na Ježíška
Hlavní cíle:
- Vést dítě k zájmu spolupodílet se na společném životě v rodině, podporovat dětskou radost
- V rozsahu dětských možností přispívat k předávání kulturního dědictví, tradic.
Specifické cíle:
- Rozvoj fyzické i psychické zdatnosti
- 0svojení si poznatků o pohybových činnostech a jejích kvalitě
- Rozvoj kultivovaného projevu
- Rozvoj schopnosti vytvářet a rozvíjet citové vztahy k okolí
- Vytváření prosociálních postojů k druhému - rozvoj soc. citlivosti, tolerance, respektu, přizpůsobivosti
- Rozvoj kulturně estetických dovedností (slovesných, hudebních, dramatických)
- Rozvoj pocitu sounáležitosti s lidmi a společností
Kompetence
- Koordinovat lokomoci a další polohy - sladit pohyb s rytmem a hudbou
- Ovládat dechové svalstvo, sladit pohyb se zpěvem
- Naučit se zpaměti krátké texty (reprodukovat říkanky, písničky, pohádky
- Prožívat radost ze zvládnutého a poznaného
- Uvědomovat si svá práva ve vztahu k druhému, přiznávat stejná práva druhým, respektovat je
- Vnímat umělecké a kulturní podněty, pozorně poslouchat, sledovat se zájmem literárním, dramatické či hudební představení a hodnotit je (zdůvodnění kladů a záporů)
- Osvojit si poznatky o sobě, o rodině, o životě a činnostech člověka, o soužití, zvycích a lidské společnosti
LEDEN
„Mráz nás zebe za ušima“
Podtémata:
• Týden zimních sportů
• Zvířátka v zimě
• Masopust
Hlavní cíle:
- Podporovat tělesný rozvoj a zdraví dítěte, cvičit schopnosti a dovednosti
- Rozvíjet schopnost přemýšlet a rozhodovat se
- Poskytnout dítěti možnost poznávat takové hodnoty, jako je péče o druhé, hodnoty spojené se zdravím
Specifické cíle:
- Osvojení si dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody a vytváření zdravých životních návyků a postojů
- Rozvíjet pohybové dovednosti v oblasti hrubé i jemné motoriky, osvojovat si poznatky o tělovýchově a sportu
- Rozvoj řečových schopností a jazykových produktivních dovedností (výslovnosti, vytváření pojmů, mluvního projevu,vyjadřování)
- Přispívat k vytváření návyků zdravého životního stylu
- Rozvoj tvořivosti (tvořivého myšlení, řešení problémů, tvořivého sebevyjádření)
- Osvojovat si některé dovednosti, které předcházejí čtení a psaní, rozvíjet zájem o psanou podobu jazyka
- Rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností
- Vytvářet pozitivní vztah k intelektuálním činnostem a k učení
- Rozvíjet pozitivní city dítěte ve vztahu k sobě (uvědomění si vlastní identity)
- Chránit osobní soukromí a bezpečí ve vztazích s dospělými
- Rozvíjet základní kulturně společenské postoje
- Vytvářet schopnosti přizpůsobovat se přirozenému vývoji a běžným změnám
Kompetence:
- Znát základní pojmy užívané ve spojení se zdravím s pohybem a sportem
- Chovat se tak, aby v situacích pro dítě běžných a jemu známých, neohrožovalo zdraví, bezpečí a pohodu svou ani druhých
- Vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách
- Přemýšlet, a to o čem přemýšlí také vyjádřit
- Uplatňovat své individuální potřeby, přání a práva s ohledem na druhého (obhajovat svůj názor, přijmout jiný názor)
- Řešit konflikty dohodou, uzavírat kompromisy
- Vnímat umělecké a kulturní podněty a vyjadřovat své pocity a představy pomocí různých výtvarných dovedností a technik
- kreslit, modelovat, tvořit z papíru, vyrábět, konstruovat
- Porozumět, že všechno kolem se mění, vyvíjí, pohybuje a proměňuje a že s těmito změnami je třeba v životě počítat
ÚNOR
„Svět kolem nás“
Podtémata:
• Co jsem, kdo jsem, čím jsem, kde bydlím
• Co děláme celý den a celý rok
• Dopravní prostředky
Hlavní cíle:
- Podporovat stále dokonalejší chápání okolního světa
- Porozumět věcem a jevům kolem sebe
- Poskytovat dítěti možnost poznávat takové hodnoty jako je nedotknutelnost lidských práv, individuální svoboda, stejná hodnota a rovnost všech lidí
Specifické cíle:
- Rozvoj užívání všech smyslů
- Osvojení si věku přiměřených praktických dovedností
- Rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka
- Vytváření pozitivního vztahu k intelektuálním činnostem a k učení
- Rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností
- Rozvoj schopnosti spolupracovat, spolupodílet se, vnímat a přijímat zákl. hodnoty
- Vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem
Kompetence
- Zvládnout jemnou motoriku, zacházet s nástroji, náčiním, materiálem - grafickým i výtvarným
- Rozlišovat a znát některá písmena a číslice
- Postupovat a učit se podle pokynů a instrukcí
- Uplatňovat své individuální potřeby, přání a práva s ohledem na druhého.
- Obhájit svůj názor, uzavírat kompromisy, řešit konflikt dohodou
- Vyjednávat s dětmi, dospělými ve svém okolí, domluvit se na společném řešení
- Utvořit si představu o tom, co je dobře a co špatně
- Porozumět, že všechno kolem se mění, vyvíjí, pohybuje a proměňuje a že s těmito změnami je třeba v životě počítat
BŘEZEN
„Jaro ťuká na vrátka“
Podtémata:
• Zvířátka a jejich mláďátka
• Jaro v trávě
• Svátky jara
Hlavní cíle:
- Rozvíjet všechny poznávací a kreativní (tvůrčí) schopnosti dětí, jejich fantazii, zájmy a nadání
- Poznávat hodnoty spojené se zdravím životem a důstojnými vztahy mezi lidmi, lidmi a přírodou
Specifické cíle:
- Osvojení si poznatků o těle a jeho zdraví, o pohybových činnostech a jeho kvalitě
- Rozvoj schopností a dovedností vyjádřit pocity, dojmy a prožitky
- Rozvoj kultivovaného projevu
- Rozvoj a kultivace paměti, pozornosti, představivosti a fantazie
- Rozvoj sociální citlivosti, tolerance, respektu, přizpůsobivosti
- Vytvoření základu estetického vztahu k životu a umění
- Pochopení, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit
Kompetence:
- Pojmenovat části lidského těla, některé orgány, funkce
- Mít povědomí o růstu těla, vývoji, změnách, znát co prospívá zdraví, nemoci, návyky
- Vyvinout volní úsilí, soustředit se na činnost a kontrolovat ji, dokončit co započalo
- Být citlivý ve vztahu k živým bytostem, k přírodě, k věcem
- Chápat a respektovat práva druhých
- Vnímat potřeby druhých, brát ohledy na druhé
- Zachycovat skutečnosti ze svého okolí a vyjadřovat své představy pomocí různých výtvarných dovedností a technik
- Rozlišovat aktivity, které mohou zdraví člověka podporovat, poškozovat.
- Pečovat o okolní životní prostředí
DUBEN
„Pustíme se do práce“
Podtémata:
• Velikonoce
• Den Země
• Poznáváme zeleninu a ovoce
• Příprava záhonu a sázení semínek
Hlavní cíle:
- Vést děti k sociální soudržnosti, připravovat je na život v multikulturní společnosti, aby vnímaly různost kulturních komunit jako samozřejmost a měly porozumění pro jejich rozdílné hodnoty i pro vzájemné sbližování
- Podporovat stále dokonalejší chápání okolního světa i dětskou radost z rozšiřujících se možností zasahovat do jeho dění.
- Motivovat dítě k alternativnímu poznávání, porozumět věcem a jevům kolem sebe
Specifické cíle:
- Osvojení si dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, pohody a vytváření zdravých životních návyků a postojů
- Osvojení dovedností, které předcházejí čtení a psaní
- Rozvoj tvořivosti (myšlení, sebevyjádření, řešení problémů)
- Rozvoj schopností vytvářet a rozvíjet citové vztahy k okolí
- Rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností
- Vytvoření základu estetického vztahu ke světu a kultuře
Kompetence
- Rozlišovat, co prospívá zdraví a co mu škodí
- Chovat se tak, aby v situacích pro dítě běžných a jemu známých neohrožovalo zdraví, bezpečí a pohodu sebe i druhých
- Domluvit se slovy i gesty
- Sledovat očima zleva doprava
- Zaměřovat se na to, co je z poznávacího hlediska důležité
- Bránit se projevům násilí jiného dítěte, ubližování, ponižování
- Uplatňovat své individuální potřeby, přání a práva s ohledem na druhého
- Vnímat umělecké a kulturní podněty, učit se je hodnotit
- Uvědomovat si, co je nebezpečné, odhadnout některá nebezpečí a snažit se jim vyhnout
KVĚTEN
„podívej se jak to kvete“
Podtémata:
• svátek maminek
• Moje rodina
• Moje tělo
Hlavní cíle:
- Učit děti spolupracovat spoluodpovídat, akceptovat a tolerovat druhé
- Vytvářet příležitosti k rozvoji sebevědomí a získávání zdravé sebedůvěry
Specifické cíle:
- Osvojení si věku přiměřených praktických dovedností
- Rozvoj fyzické a psychické zdatnosti
- Rozvoj jazykových dovedností receptivních, produktivních (vnímání, porozumění + výslovnost, mluvní projev, vyjadřování)
- Ochrana osobního soukromí a bezpečí ve vztazích s druhými dětmi a dospělými
- Vytvoření povědomí o mezilidských a morálních hodnotách
- Rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních lidí
Kompetence
- Ovládat koordinaci ruky a oka, jemnou motoriku, jednoduchou obsluhu a pracovní úkony
- Vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů
- Poznat a vymyslet: synonyma, homonyma, antonyma
- Vést rozhovor
- Utvořit jednoduchý rým
- Rozlišovat hlásky ve slovech
- Chovat se obezřetně při setkání s neznámými dětmi, lidmi, požádat druhého o pomoc….
- Utvořit si představu - co je dobře a co špatně, co se smí a co nesmí
- Odmítat společensky nežádoucí chování ……
- Chovat se slušně a zdvořile, dodržovat pravidla her
ČERVEN
„Haló prázdniny“
Podtémata:
• Svátek dětí
• Hádej, kam teď letíme
• Hledání ztraceného pokladu
• Hurá, prázdniny
Hlavní cíle:
- Rozvíjet schopnost komunikovat, spolupracovat, spolupodílet se na činnostech a rozhodnutích
- V rozsahu dětských možností přispívat k předávání kulturního dědictví, jeho hodnot, jazyka a poznání
Specifické cíle:
- Vytváření zdravých životních návyků a postojů
- Získání schopnosti řídit chování vůlí a ovlivňovat vlastní situaci
- Přechod názorného myšlení k slovně - logickému
- Posilování, kultivování a obohacování vzájemné komunikace
- Rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností
- Vytvoření základů estetického vztahu ke světu, životu, kultuře a umění a estetických dovedností
- Osvojení dovedností potřebných k vykonávání jednoduchých činností v péči o okolí a k spoluvytváření zdravého a bezpečného prostředí
- Vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem
Kompetence
- Mít povědomí o některých způsobech ochrany osobního zdraví a bezpečí
- Vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů
- Poslouchat a plnit pokyny, povinnosti, slovní příkazy
- Řešit kognitivní problémy, úkoly, situace…
- Chápat základní číselné a matematické pojmy, prostorové pojmy
- Vnímat, co si druhý přeje či potřebuje
- Oprostit se od nepřiměřených projevů (sobectví…)
- Uvědomovat si práva ve vztahu k druhému
ČERVENEC – SRPEN
„Léto plné zábavy“
Podtémata
- Letní radovánky
- Pojedeme na prázdniny
- Vandrování po světě
Hlavní cíle:
- Vytváření zdravých životních návyků jako základů zdravého životního stylu
- Zdravotně zaměřené činnosti (protahovací, uvolňovací, relaxační a dechové cvičení)
- V rozsahu dětských možností přispívat k předávání základního povědomí o kultuře jiných národů
- Orientace v dopravních prostředcích
- Rozvíjení pohybové dovednosti
- Zařazovaní cviků pro získání návyků přímého držení těla
Specifické vzdělávací cíle:
- přirozeně a bez zábran komunikovat s ostatními
- hledat otázky a odpovědi z oblasti osobního soukromí
- aktivity umožňující dítěti poznat rozmanitost kultur
- upevňovat intonaci písní, rytmus a dynamiku
- upevňovat základní společenské návyky ve styku s dospělými i dětmi
- samostatně se výtvarně vyjadřovat
- práce s literárními texty, s obrazovým materiálem, využívání encyklopedií
- pomáhat pečovat o okol. životní prostředí
- mluví všichni stejným jazykem?
- proč je tak důležité znát tolik řečí
Kompetence
- chápat, že všichni lidé mají stejnou hodnotu, přestože je každý jiný
- chápat otázky všech lidí i dětí bez rozdílu barvy pleti
- pochopení že změny způsobené lidskou činností mohou prostě chránit a zlepšovat
- osvojení si poznatků o ostatních dětech z celého světa